مقالات

کرکره برقی

کرکره برقی

نوشته شده توسط حجت آقایی۸ آذر ۱۴۰۱

صنعت ساختمان دایان نماد آرامش ،زیبایی و امنیت https://dayanbi.com/کرکره-برقی/

 کرکره برقی پارکینگ و تجاری 

جهت انتخاب کرکره برقی درب پارکینگ باید به سه مورد توجه داشته باشیم:

  1. ابعاد کرکره برقی و انتخاب تیغه مناسب از نظر ساختار فنی، کم صدا بودن تیغه کرکره ، ضخامت تیغه و همچنین از نظر زیبایی کرکره پارکینگ
  2. تعداد خودرویی که از کرکره برقی تردد می کنند و انتخاب موتور کرکره مناسب
  3. سنسور فتوسل و سایر تجهیزات ایمنی مورد نیاز

کاربردهای اصلی کرکره برقی پارکینگ                                                                                                            

امروزه با توجه به فراگیر شدن انواع درب اتوماتیک پارکینگ ، بسیاری از ساختمانها روی به استفاده از کرکره برقی بعنوان درب برقی پارکینگ و مغازه های تجاری آورده اند. کرکره برقی درب پارکینگ را در چهار فاز می توانیم مورد بررسی قرار دهیم:

  • درب کرکره ای پارکینگ ساختمان در حال ساخت
  • تعویض درب فعلی پارکینگ با کرکره برقی
  • درب دوم زیر پایلوت ساختمان های شمالی
  • درب مراکز تجاری

معمولاً کرکره برقی یا برای درب ورودی اصلی پارکینگ و یا برای جلوگیری از ورود افراد متفرقه به پارکینگ بعد از درب اصلی به عنوان درب دوم ( درب پیلوت ) نصب می شود. باید توجه داشت که کرکره برقی چه به عنوان درب اصلی پارکینگ و مراکز تجاری  و چه بعنوان درب دوم  و یا درب بعد از رمپ نصب شود نحوه ی اجرا و نوع موتور و تیغه آن تفاوتی ندارد.

حتماً باید در ساخت درب کرکره ای پارکینگ نکات ریز فنی مورد توجه قرار گیرد و در صورت امکان به رنگهای غیر سفید ساخته شود تا اینکه با نمای ساختمان هماهنگی بیشتری داشته باشد. در زیر توضیحاتی مختصر در مورد چگونگی انتخاب کرکره برقی پارکینگ تقدیم حضورتان خواهد شد .

قیمت درب کرکره ای پارکینگ

باتوجه به میزان تردد از درب، ناچارید یکی از انواع موتورهای توبلار و یا ساید را انتخاب نمایید. اختلاف قیمت این ۲ نوع موتور حدود ۱۰% در قیمت کلی کرکره پارکینگی تاثیر دارد.

پس تاثیر گذار ترین مورد در قیمت درب کرکره ای پارکینگ قیمت تیغه کرکره است که متاسفانه در بعضی موارد از آلومینیوم یا فولاد ضایعاتی هم برای ساخت استفاده میکنند که کیفیت نامرغوبی دارد .

صنعت ساختمان دایان از بیلت های خام الومینیوم برای ساخت قالبهای کرکره برقی استفاده مینماید .

پیش از اینکه بخواهیم به توضیحات این قسمت را شروع کنیم لازم است بدانیم که نوع موتور و تیغه کرکره برقی هیچگونه تاثیری بر جمع شدن رول بالای کرکره برقی به سمت داخل و یا بیرون پارکینگ ندارد و تنها با توجه به ارتفاع سقف محل نصب کرکره برقی و سلیقه کارفرما در مورد جهت رول شدن کرکره برقی تصمیم گیری می شود.

  • رول به داخل
  • رول به بیرون

کرکره برقی رول به داخل

باید توجه داشت زمانی که کرکره برقی بالا می رود رول آن بصورت یک استوانه با قطر حدود ۳۵ سانتیمتر فضا اشغال می کند. بنابراین اگر ارتفاع کف تا سقف شما ۲۴۰ سانتیمتر است با توجه به اینکه خودروهای شاسی بلند فول سایز مانند تویوتا لندکروز حدود ۲ متر ارتفاع دارند، مشکلی جهت نصب کرکره برقی پارکینگ بصورت رول به داخل مشکلی نیست. اگر رول به سمت داخل باشد، هم از نقطه نظر زیبایی بهتر است و هم اینکه موتور در داخل ساختمان باشد و در معرض بارش باران نیست، نیاز به کاور هم ندارد..

کرکره برقی رول به بیرون

اما درصورتیکه ارتفاع کف تا سقف کمتر ۲.۴۰ متر باشد و نیاز داشته باشیم بازشوی مفید کرکره به حدی باشد که بلندترین خودروهای شاسی بلند بتوانند از درب پارکینگ تردد کنند، ناچاریم کرکره را بر روی دیوار خارجی و به اصطلاح رول به بیرون نصب نماییم.حالا اگر کرکره به صورت رول به بیرون باشد و در معرض بارش باران باشد، برای آن کاور نصب می شود که جلوی بارش باران بر روی موتور گرفته شود

مزیت کرکره برقی نسبت به درب آهنی پارکینگ چسیت؟

اجرای سریع ، ارزان و تنوع بالای طرح و رنگ درب کرکره ای

برای ساختمانهای مسکونی و تجاری در حال ساخت اگر بخواهیم درب آهنی بسازیم ، آنرا رنگ آمیزی کنیم و سپس جک پارکینگی نصب نماییم هزینه ای تقریباً ۲ برابر نصب کرکره برقی خواهد داشت. همچنین امروزه با توجه به طرح ها و رنگ های بسیار متنوع کرکره های برقی نه تنها با نصب کرکره برقی نمای ساختمان زشت نمی شود بلکه می توانیم درب بسیار هماهنگی با نما نصب نماییم. لذا بسیاری از سازندگان ساختمان روی به استفاده از کرکره برقی به عنوان درب پارکینگ آورده اند.

عدم ورود سرما به داخل پایلوت و راه پله ساختمان های شمالی

در ساختمانهای شمالی ، علاوه بر جنبه ایمنی و ضد سرقت نمودن فضای پارکینگ مزیت دیگر درب کرکره ای پیلوت ، جلوگیری از تبادل حرارتی شدید و سرد شدن کف واحد های طبقه اول در فصل زمستان می باشد.

عدم مزاحمت برای تردد خودروها و زاویه بازشوی زیاد

در بعضی ساختمانها نیاز دارند درب با زاویه بیش از ۱۲۰ درجه باز شود تا تردد خودروها تسهیل شود. همچنین در بعضی از ساختمانها زمانی که درب باز می شود خود درب جلوی تردد یکی از پارکینگها را می گیرد و مجبورند یک خودرو کمتر در پارکینگ قرار دهند. راه حل این مشکلات چیزی نیست بجز درب کرکره ای پارکینگ.

نصب کرکره برقی برای درب هایی که امکان نصب جک پارکینگی ندارند

همچنین بسیاری از ساختمانهایی که درب تک لنگه و یا دولنگه دارند ، با توجه به نزدیک بودن ستون به درب آنها قابلیت نصب جک درب پارکینگ را ندارند.در بعضی ساختمانها نیز درب به مرور زنگ زده ، پوسیده و یا تاب برداشته و ارزش تعمیرات جهت نصب جک ریموت دار پارکینگ را ندارد.

توجه داشته باشید که جهت نصب کرکره برقی بجای درب قدیمی، نیازی به فک و جداسازی چهارچوب درب از دیوار نیست. بلکه در این موارد فقط درب از لولا خارج می شود، لولاها بریده می شوند و سپس روی همان چهارچوب موجود پروفیل ها و شاسی کرکره برقی نصب می گردد و با کمترین هزینه و حجم تخریب دیوارها و در کوتاه ترین زمان ، کرکره برقی نصب می شود.

انتخاب تیغه مناسب برای کرکره پارکینگ

در زمینه نوع تیغه کرکره برقی تنوع بسیار بالایی وجود دارد ولی همه تیغه ها مناسب پارکینگ نیست. متاسفانه بعضی از فروشندگان کرکره، تخصص زیادی ندارند انواع مختلف را برای پارکینگ نصب می کنند که اصلا درست نیست.

بررسی میزان تردد

کرکره برقی پارکینگ تردد بسیار بیشتری از مغازه و… دارد، پس باید تیغه تحمل تردد بالا را داشته باشد و در اثر تردد بالا زود خراب نشود

برسی میزان صدای کرکره

در ساختمانهای مسکونی معمولاً صدای ایجاد شده توسط کرکره برقی خیلی مهم است و با توجه به باز و بست زیاد باید از تیغه های خیلی کم صدا و یا لوکس استفاده شود.

بررسی وزن کرکره برقی

با توجه به باز و بست زیاد کرکره پارکینگ بهتر است از تیغه هایی با وزن کمتر استفاده شود تا به موتور زیاد فشار نیاید.

معرفی انواع تیغه جهت کرکره برقی پارکینگ

✅ کرکره آلومینیوم

✅ کرکره پلی کربنات شفاف

✅   فولادی

✅ رول گیتر

کرکره الومینیوم پارکینگ

پرکاربردترین تیغه جهت کرکره برقی پارکینگ، کرکره برقی آلومینیوم می باشد که برای درب های کرکره ای پارکینگ مسکونی و تجاری با ابعاد کوچک، تیغه ۸۰ وزن نرمال (۴ الی ۴.۵ کیلوگرم \ مترمربع ) و جهت درب های کرکره ای پارکینگ با ابعاد بزرگ ، تیغه ۸۰ سنگین و ضخیم فیلر بالا ( ۶ الی ۶.۵ کیلوگرم \ مترمربع ) استفاده می شود. یکی از مواردی که در انتخاب نوع تیغه کرکره برقی پارکینگ بسیار با اهمیت است میزان سر و صدای تولید شده در هنگام باز و بسته شدن کرکره برقی است. این صدا بدلیل حرکت لولا گونه تیغه کرکره ها نسبت به یکدیگر در هنگام چرخیدن به دور محور بالا ( لوله شفت کرکره ) می باشد.

چگونه صدای کرکره برقی پارکینگ را کاهش دهیم

  1. از تیغه های آلومینیوم تبدیلی برای پارکینگ نصب نکنیم – تیغه کرکره مرغوب و از بیلت استاندارد ۶۰۶۳ تهیه نمود که آلیاژ و فنریت بهتر این تیغه ها باعث کاهش صدای کرکره برقی می شود.
  2. قطر محور را افزایش دهیم تا چرخش تیغه ها در قسمت بالا کمتر شود و صدای چرخش کم شود. برای اینکار می توانیم چند ردیف بیشتر تیغه خریداری نماییم که دور لوله محور را بگیرد. همچنین استفاده از موتور ساید بهتر است زیرا قطر محور آن از موتور توبلار بیشتر است.

تذکر: استفاده از تیغه آلومینیوم سایز ۶۰میلیمتری از نظر صدا بهتر است ولی استحکام و امنیت تیغه ۶۰ خیلی زیاد نیست. همچنین هزینه تولید این تیغه خاص خیلی بالا است. همچنین تیغه سایز ۱۰۰ میلیمتر نیز به دلیل ایجاد صدای زیادتر هنگام چرخش توصیه نمی شود. پس بهترین تیغه کرکره  برای درب پارکینگ سایز ۸۰ می باشد که علاوه بر استحکام بالا ، صدای کمی دارد.

در اجرای درب کرکره ای پارکینگ می توان از تیغه های طرح چوب الومینیوم  استفاده کرد. همچنین جهت ورود نور بیشتر به محیط پارکینگ می توان از تیغه الومینیوم به صورت ترکیبی با تیغه پانچ یا پلی کربنات  نیز استفاده نمود.

تذکر: تیغه های کرکره از داخل ریل و قسمت بالا مقداری تبادل هوا با محیط خراج دارند و دود خودروها از محیط خارج می شود ولی در صورتی که بخواهید تبادل هوایی را بیشتر کنید ، تیغه های پانچ برای شما مناسب خواهد بود.

تذکر: نمی توان کل دهنه را از جنس تیغه پانچ استفاده نمود زیرا کرکره کج رول می شود و گیر می کند و علاوه بر آن صدای چرخش کرکره زیاد خواهد شد. بهترین حالت استفاده از تیغه پانچ ۳-۴ ردیف بصورت ترکیبی با تیغه دوجداره آلومینیوم است.

همچنین می توان کل دهنه را با استفاده از تیغه های پلی کربنات شفاف نصب نمود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت

کرکره شفاف پلی کربنات پارکینگ

کرکره های پلی کربنات شفاف ، صدای کمی دارند و از نظر میزان تردد ، اگر پشت کرکره حداکثر تا ۸ الی ۹ عدد جای پارک خودرو باشد مجاز است ولی برای تردد بیشتر از آن مجاز نیستیم از این تیغه ها استفاده نماییم.

تذکر: اتصال پنل های پلی کربنات به یکدیگر توسط زوارهای آلومینیوم یا لوله های استیل انجام می شود. کرکره پلی کربناتی که اتصال آن توسط لوله های استیل انجام شده است استحکام بیشتری دارد و بهتر است در صورت نصب از کرکره پلی کربنات با لوله استیل استفاده شود. لازم به ذکر است که استحکام این کرکره ها به حدی بالا است که به عنوان حفاظ بانکها و صرافی ها مورد استفاده قرار می گیرند.

تذکر: کرکره های پلی کربنات علاوه بر رنگ شفاف شیشه ای ، به رنگ دودی شفاف و همچنین عسلی شفاف نیز قابل اجرا است. همچنین این تیغه کرکره ها را می توان بصورت مات اجرا نمود ، ولی نوع مات آن چندان زیبا نیست و طرفدار زیادی ندارد.

کرکره برقی فولادی

کرکره برقی فولادی/اهنی برای تردد بالا مناسب نیست و به در صورت تردد زیاد کج رول می شود و در ریل گیر می کند، همچنین این تیغه کرکره ها در صورت تردد زیاد به مرور خراب می شوند و صدای وحشتناکی در هنگام چرخش ایجاد می کنند که اصلا برای پارکینگ مناسب نیست. همچنین رنگ کوره ای به تیغه الومینیوم چسبندگی خیلی بهتری دارد و دچار رنگ پریدگی نمی شود ولی تیغه فولادی در اثر تردد زیاد دچار رنگ پریدگی و رنگ زدگی می شود. همچنین وزن بالای این تیغه ها باعث می شود که ناچار شویم موتور قویتر انتخاب نماییم، که موتور قویتر هزینه را بالاتر می برد.

تذکر: شکل ظاهری کرکره برقی فولادی مشابه تیغه کرکره آلومینیوم است و در صورت اجرا شکل ظاهری تفاوت چندانی ندارد.

کرکره برقی گالوانیزه فوم دار

این تیغه کرکره برقی خرابی و وزن زیاد و معایبی کاملاً مشابه تیغه فولادی دارد و تنها مزیت آن برای پارکینگ ، کم صدا بودن این تیغه است. ولی با توجه به اینکه شما با نصب کرکره الومینیوم فابریک و استاندارد ۶۰۶۳ می توانید تیغه ای با خرابی کم، صدای کم ، و وزن کم داشته باشید ، نصب تیغه گالوانیزه فوم دار را چندان پیشنهاد نمی شود.

شکل ظاهری تیغه گالوانیزه فوم دار نیز مشابه تیغه آلومینیوم و تیغه فولادی است.

کرکره رول گیتر

کرکره رول گیتر اصلاً برای تردد زیاد پارکینگ مناسب نیست ، زیرا علاوه بر کج رول شدن ، به دلیل اصطحکاک بالای قسمت های فلزی گردان دچار فرسایش و ایجاد صدای بسیار شدید می شود. همچنین وزن این تیغه ها بسیار بالا و حدود ۲  برابر تیغه فولادی و حدود ۴ برابر تیغه الومینیوم است و به موتور خیلی فشار می آورد.
شکل ظاهری تیغه رول گیتر از فاصله دور شبیه به پلی کربنات شفاف با لوله استیل است. با این تفاوت که پنل های پلی کربنات در این تیغه ها وجود ندارد و بین لوله های استیل افقی خالی است و هوا از آن تردد می کند. همچنین وزن  تیغه های رول گیتر به دلیل وجود میلگرد داخل لوله های استیل خیلی بالا و حدود ۴ – ۵ برابر تیغه های یلی کربنات است.

کرکره  آلومینیوم غضروف دار

اگر بین هر ردیف تیغه الومینیوم ۸۰میلیمتر ، یک ردیف تیغه الومینیوم سایز ۲۰ یا  میلیمتری ۳۰ نصب شود ، تیغه آلومینیوم غضروفی ساخته می شود. کرکره الومینیوم غضروفی تمام مزیت های کرکره آلومینیوم معمولی را دارد و در واقع این تیغه برای این طراحی و ساخته شده است که این غضروف ها مانند لولا عمل می کنند و گردش تیغه ها بدور محور کرکره را تسهیل می کنند و صدای کرکره کم می شود.

تا اینجا چیزی بجز مزیت در کرکره غضروفی برای پارکینگ وجود ندارد، ولی نصب آنرا توصیه نمی کنیم. دلیل این است که تیغه های فابریک و استاندارد الومینیوم صدای خیلی کم و مشابه تیغه غضروفی دارند ، پس دلیلی به استفاده از تیغه گران قیمت تر غضروفی وچود ندارد. همچنین با توجه به خاص و کم مصرف بودن این تیغه کرکره ها، بصورت سفارشی تولید می شوند و در صورت خرابی (مثلاً برخورد خودرو با درب پارکینگ و آسیب دیدن تیغه کرکره ها ) ممکن است ۱۴الی ۲۰ روز درب پارکینگ منزل شما خراب باقی بماند تا تیغه جایگزین تولید و نصب شود. بنابراین با توجه به هزینه بالا نگهداری و زمان تحویل طولانی نصب این نوع تیغه پیشنهاد نمی شود.

هماهنگی کرکره برقی با نمای ساختمان

جهت هماهنگی بهتر درب کرکره برقی پارکینگ با نمای ساختمان بهتر است آنرا همرنگ با درب ورودی نفرروی ساختمان رنگ آمیزی نمود.

قیمت تیغه کرکره پارکینگ

ارزانترین تیغه کرکره برقی ، تیغه الومینیوم تبدیلی است که از نظر خرابی مشکل خاصی ندارد ولی به مرور به صدا میافتد.

کرکره برقی با تیغه آلومینیوم ۶۰۶۳  و کرکره پلی کربن شفاف بهترین تیغه ها از نظر عمر مفید بالا و صدای کم هستند که البته کمی از تیغه های دیگر گرانتر هستند.

اختلاف رنگ و طرح تاثیر خیلی زیادی در قیمت ندارند ، مثلاً تیغه آلومینیوم رنگی و یا طرح جوب اندکی از کرکره سفید گرانتر است و همچنین پلی کربنات عسلی ، دودی و یا مات اضافه بهای اندکی در مقایسه با پلی کربنات شفاف شیشه ای دارند.

موتور کرکره برقی پارکینگ

میران تردد

با توجه به اینکه تردد و باز و بسته شدن کرکره برقی پارکینگ بمراتب بیشتر از کرکره برقی مغازه است لذا بهتر است از موتور ساید استفاده شود که تعداد تردد و قدرت آن بمراتب بیشتر از موتور توبلار است. اگر پشت درب حداکثر ۵ تا ۶ عدد جای پارکینگ خودرو وجود داشته باشد ، پارکینگ شما کم تردد به حساب می آید و موتور تیوبلار جوابگو است. ولی اگر جای پارک خودرو بیشتر باشد حتماً باید موتور ساید نصب شود.

میزان صدا

در صورت نصب موتور توبلار به دلیل سرعت بالاتر چرخش این موتورها و کمتر بودن قطر محور متصل شده به این تیپ موتورها، صدای تیغه ها هنگام دوران کمی بیشتر است. پس موتور ساید برای پارکینگ، صدای کمتری در حرکت تیغه ها ایجاد می کند.

خرابی موتور

مزیت دیگر موتور ساید این است که در صورت خرابی از بیرون در دسترس است و سریعتر از موتور توبلار جایگزین می شود. البته جایگزین نمودن موتور توبلار هم خیلی زمانبر نیست و در مجموع جایگزینی هر دو نوع موتور سریع انجام می شود. برندهای مورد استفاده توسط این مجموعه پس از تست و تجربه برندهای متعدد بازار ، انتخاب شده اند. این برندهای انتخابی حاصل سالها تجربه این فروشگاه است و به ندرت خراب می شوند. پس چندان نگران خرابی موتور کرکره پارکینگ نباشید.

خلاص من هنگام بی برقی – برق اضطراری UPS

موتور های کرکره برقی پارکینگ از نقطه نظر برق اضطراری در چهار تیپ ارائه می شوند.

  • AC 220v – موتور معمولی فاقد برق اضطرای
  • DC 24v – موتور دارای برق اضطرای UPS

که البته هر دو تیپ دارای خلاص کن دستی برای استفاده هنگام بی برقی هستند. تفاوتی ندارد که شما موتور ساید خریداری می کنید یا تیوبلار ، قبل از خرید می توانید تصمیم بگیرید که موتور UPS دار نیاز دارید یا موتور بدون UPS.

تذکر: شما می توانید در ابتدا موتور معمولی فاقد برق اضطراری خریداری نمایید و در آینده اگر نیاز شد دستگاه UPS اضافه نمایید. ولی موتوری که از ابتدا دارای UPS فابریک است به دلیل هماهنگی ولتاژ موتور با UPS فابریک عملکرد خیلی بهتری خواهد داشت.

قیمت موتورها

در صورت نصب موتور ساید ، محور/شفت متناسب با این نوع موتور، اندکی بزرگتر و گرانتر از شفت موتور تیوبلار است. مجموعاً با نصب موتور تیوبلار و شفت متناسب با آن حدود ۱۰ درصد در هزینه نصب یک دهنه کرکره برق صرفه جویی می شود.

اگر موتور دارای برق اضطرای UPS باشد حدود 3 الی 4 میلیون تومان قیمت بالاتری در مقایسه با موتورهای معمولی خواهد داشت.

شکل ظاهری موتورها

موتور توبلار در داخل محور کرکره برقی نصب می شود ولی موتور ساید در بیرون محور نصب می شود ، همانگونه که در تصویر پایین مشاده می نمایید ، موتور توبلار به دلیل نصب بصورت مخفی، ظرافت بیشتری به درب پارکینگ میدهد.

تجهیزات ایمنی کرکره برقی پارکینگ

بدلیل اینکه ممکن است زمانی که خودروی شما در زیر کرکره برقی است ، بطور اتفاقی یکی دیگر از همسایه ها کلید ریموت را بفشارد و کرکره برقی به سمت پایین حرکت و با سقف خودروی شما برخورد نماید، توصیه می شود حتما فتوسل بعنوان سنسور ایمنی برای کرکره برقی پارکینگ نصب شود . برای ساختمان های در حال ساخت بهتر است ابتدا کرکره برقی نصب شود و سپس ریل آن داخل نما کار شود تا اینکه امکان دستکاری ریل نباشد. همچنین جهت ضد سرقت نمودن کرکره برقی پارکینگ توصیه می شود بجای ریل آلومینیومی از ریل آهنی ضخیم استفاده شود.

گارانتی

با توجه به اینکه محصولاتی مانند دوربین مدار بسته ، درب اتومات شیشه ای ، کرکره برقی ، جک درب پارکینگ ، قفل ریموت دار و… نیازمند نصب و راه اندازی هستند، لازم است به نکات زیر در خصوص گارانتی توجه فرمایید:

  • در صورت مراجعه تکنسین گارانتی به آدرس شما، قطعات مشمول گارانتی، بصورت رایگان تعمیر ویا تعویض می شوند ولی هزینه اعزام تکنسین جهت باز نمودن و بستن قطعه دریافت می شود.
  • با توجه به ترافیک و حجم پروژه های خدمات شرکتها، معمولا” ارسال کارشناس جهت گارانتی از ۱ الی ۷۲ ساعت بطول می انجامد، لذا در هنگام نصب از تکنسین نصب پرسیده شود که در صورت خرابی تا قبل از رسیدن کارشناس خدمات باید چه اقداماتی صورت پذیرد تا بتوانید بدون آسیب رساندن به دستگاه، کارهای روزمره خود را انجام دهید ۰۹۱۳۴۴۳۱۳۶۲-کرمان بلوارنصر نبش خیابان الهیه

دیدگاهتان را بنویسید