مقالات

همه چیز درباره نمای شیشه ای (کرتین وال)

تاریخچه استفاده از شیشه در طراحی نمای ساختمان

شرکت صنعت ساختمان دایان تولید کننده و اجرا کننده انواع نماهای شیشه ای کرتین وال و هزاران مدل دیگر

اولین استفاده از شیشه در طراحی نمای ساختمان در سال ۱۸۶۴ در انگلستان در ساختمانی به نام Oriel Chambers صورت گرفته است. بعد از آن ساختمان ­های مدرنی با نمای شیشه­ ای ساختمانی در سراسر جهان ساخنه شده است. در ایران در دوره معماری سبک ایرانی اسلامی استفاده از شیشه رشد چشمگیری داشت. در اماکن مذهبی و مساجد ، دروسی‌ها و پی‌جوهای مشبک برای نشان دادن عظمت و شکوه از شیشه استفاده فراوانی شده است بعد از آن شاهد بکارگیری شیشه در منازل نیز هستیم.

نمای شیشه ای فریم لس

طراحی نمای شیشه‌ای ساختمان از نوع فریم لس به این صورت است که در نمای شیشه‌ای فریم لس سطح نما به وسیله پروفیل‌های فلزی شبکه بندی شده و بعد از آن فریم نما در داخل این شبکه‌ها قرار می‌گیرد. در نمای شیشه‌ای فریم لس، فریم‌ها دارای لاستیک‌های مخفی برای هوا بندی و آب بندی هستند که شیشه هم به راحتی بر روی آنها نصب می‌شود. این فریم‌ها دارای رنگ‌های متعددی نیز هستند. همچنین این نوع از نماهای شیشه‌ای مدرن باعث ایجاد یک نمای شیشه‌ای  پیوسته از محل  کار و فضای ساختمان می‌شوند.

نحوه‌ی اجرای نمای شیشه‌ای فریم لس به این صورت است که در سیستم فریم لس شیشه‌ها با فاصله کمی نسبت به هم و بدون هیچگونه عنصر اضافی قرار می‌گیرند و به وسیله چسب سیلیکون آب بندی می‌شوند. طراحی نمای شیشه‌ای ساختمان از این سیستم بیشترین سطح شیشه بر روی نما را به همراه خواهد داشت و نما به صورت یکپارچه‌تری دیده خواهد شد.

یکی از کاربردهای نمای شیشه‌ای فریم لس نمای شیشه‌ای ویلا است. از جمله مزایای نمای شیشه‌ای فریم لس، به ظرافت دید فریم نگهدارنده شیشه از خارج، امکان بهره گیری از بازشو مخفی در نما، نصب آسان شیشه و آسان بودن تعویض شیشه، عدم انتقال تنش‌های سازه اصلی بنا بر شیشه، عملکرد مستقل هر یک از فریم‌ها در برابر زلزله و امکان استفاده از رنگ‌های متفاوت در نما می‌توان اشاره کرد.

ویژگی های نمای شیشه ای ساختمان

استفاده از شیشه در طراحی نمای ساختمان به مهندسین و معماران ساختمان این امکان را می دهد که بتوانند خلاقیت های بیشتری را در طراحی نمای ساختمان به کار گیرند و دست آنان را باز تر از قبل خواهد گذاشت.نمای شیشه ای پل ارتباطی فضای داخلی با دنیای خارج از ساختمان است. در خانه ای که نمای آن با شیشه طراحی شده می توان بر فضای بیرون مسلط بود و دید کامل داشت. علاوه بر آن حسی لذت بخش از تماشای طبیعت یکپارچه بیرون دریافت کرد.

  • نمای شیشه وزن نهایی ساختمان را کاهش می دهد.
  • نمای شیشه ای سرعت اجرای نمای ساختمان را افزایش میدهد.
  • استفاده از نمای شیشه ای برای ساختمان نوردهی بهتر و بیشتری برای ساختمان به همراه خواهد داشت.
  • این دسته از نماها میدان دید ساکنین را بیش از پیش خواهد نمود.
  • نمای شیشه ای توجه بسیاری از افرادی که از کنار آن عبور می کنند و یا به این دسته از ساختمانها مراجعه می کنند را جلب می کند.
  • باتوجه به استفاده از شیشه های چند جداره در این مدل از نماها صدای محیط به حد چشمگیری کاهش خواهد یافت.
  • استفاده از نمای شیشه ای هزینه ساخت نما را کاهش خواهد داد.
  • کاهش هزینه ساخت نما در نمونه های ۲ و ۳ جداره.
  • تهویه مطبوع طبیعی در نمونه های دارای تهویه مطبوع به منظور کاهش نیاز به انرژی برق برای ایجاد تهویه.

به طور کلی می­توان موارد مختلفی را به­ عنوان مزیت­های استفاده از نماهای شیشه­ ای در ساختمان ­های اداری ، مسکونی و … بیان کرد . مهم­ترین این مزیت­ها کم شدن بار مرده ساختمان است که از جهات مختلفی مفید است. امکان بکارگیری عایق­های حرارتی و صوتی و بهره­ گیری چشمگیر از روشنایی نور خورشید نیز از مزیت­های قابل توجه استفاده از نمای شیشه­ای است. از دیگر مزایای استفاده از این نوع نما می­توان به عدم نفوذ اشعه­ های مضر مانند اشعه ماوراء بنفش، صرفه­ جویی در زمان اجرا، امکان دید برای همه ساکنین ساختمان، ظاهری زیبا و چشم نواز و کاهش هزینه­ های اجرا و نگهداشت سازه اشاره کرد.

نمای کرتین وال

جهت ثبت سفارش با مجموعه ساختمانی دایان در ارتباط باشید

نمای کرتین وال یکی از نماهای مدرن با ترکیبی از پروفیل آلومینیومی به عنوان سازه و لاستیک‌های آب بندی و هوابندی و اتصالات نصب است. طراحی نمای شیشه‌ای ساختمان از نوع کرتین وال به این صورت است که در نمای کرتین وال شیشه‌ای انواع ضخامت های شیشه دوجداره از ۱۸ تا ۴۰ میلیمتر قابل نصب است.

یکی از مزیت‌هایی که نمای کرتین وال دارد، قابلیت محاسبه فشار باد و فشار بار مرده بر روی نمای ساختمان به کمک نرم افزارهای اختصاصی است که ایمنی این نوع نمای شیشه‌ای را در برابر خطرات جوی و  طبیعی بسیار بالا می‌برد. علاوه بر این عدم ورود رطوبت و سر و صدا، قابلیت بهره گیری از شیشه دو یا سه جداره، قابلیت بهره گیری از در پوش‌های گوناگون، قابلیت عملیاتی کردن به طور کاملا آلومینیومی، نداشتن محدودیت رنگ و عایق حرارتی بودن این نوع نما نیز از دیگر مزیت‌های آن به حساب می‌آید.

نحوه‌ی اجرای نمای شیشه‌ای از نوع کرتین وال به این صورت است که در این نوع نماهای شیشه‌ای مدرن ابتدا پروفیل‌های عمودی آلومینیومی معروف به مولیون، توسط براکت‌های مخصوص و رولبولت یا جوش به سازه ساختمان متصل شده و پس از آن پروفیل‌های عمودی که با نام “ترنزوم” نیز شناخته شده هستند، توسط لقمه‌های مخصوص بر روی پروفیل‌های عمودی قرار گرفته  و نصب می‌شوند. از نمای کرتین وال در نمای شیشه‌ای ویلا نیز استفاده می‌شود.

جمع بندی

  • زمانی که نمای یک ساختمان دارای پوششی با حداقل ۶۰ درصد از شیشه باشد، در این صورت این نما را نمای شیشه‌ای می گویند.
  • تنوع در رنگ و جلوگیری از عبور اشعه ماوراء بنفش خورشید و استفاده از انرژی خورشید نیز از دیگر مزایای نماهای شیشه‌ای مدرن است. این روزها استفاده از نماهای شیشه‌ای با رنگ‌های مات و آینه گون نیز به لیست نماهای شیشه‌ای پر طرفدار اضافه شده است.
  • با گسترش استفاده از شیشه‌های رفلکس استفاده از این نوع شیشه‌ها در نمای ساختمان‌های مرتفع و برج‌ها نیز امروزه بسیار رواج پیدا کرده است .
  • استفاده از نماهای شیشه ای علاوه بر زیبائی ظاهری، امکان استفاده از حداکثر روشنایی روز و نور خورشید را نیز فراهم می‌کنند.
  • یکی از کاربردهای نمای شیشه‌ای فریم لس نمای شیشه‌ای ویلا است. از جمله مزایای نمای شیشه‌ای فریم لس، به ظرافت دید فریم نگهدارنده شیشه از خارج، امکان بهره گیری از بازشو مخفی در نما، نصب آسان شیشه و آسان بودن تعویض شیشه، عدم انتقال تنش‌های سازه اصلی بنا بر شیشه، عملکرد مستقل هر یک از فریم‌ها در برابر زلزله و امکان استفاده از رنگ‌های متفاوت در نما می‌توان اشاره کرد.
  • نمای کرتین وال یکی از نماهای مدرن با ترکیبی از پروفیل آلومینیومی به عنوان سازه و لاستیک‌های آب بندی و هوابندی و اتصالات نصب است. طراحی نمای شیشه‌ای ساختمان از نوع کرتین وال به این صورت است که در نمای کرتین وال شیشه‌ای انواع ضخامت های شیشه دوجداره از ۱۸ تا ۴۰ میلیمتر قابل نصب است.
  • نمای شیشه‌ای اسپایدر در فروشگاه‌ها و در نماهای تجاری کاربرد بسیار زیادی دارد که با رشد نماهای شیشه‌ای مدرن در ساختمان سازی، نمای شیشه‌ای اسپایدر توانسته کمترین میزان استفاده از فریم و فلزات و بالاترین میزان ایمنی را فراهم کند.
  • در طراحی نمای شیشه‌ای ساختمان در بالکن از یک دیواره شفاف و مجموع چند پنل شیشه‌ای استفاده می‌شود که به صورت ریلی باز و بسته می‌شود.
  • نمای شیشه‌ای بالکن باید از نوع شیشه مقاوم باشد تا بتواند در برابر شرایط جوی متفاوت در طول شب و روز تغییرات را تحمل کند.
  • برای طراحی نمای شیشه‌ای ساختمان، استفاده از شیشه لمینت می‌تواند بهترین گزینه باشد.
  • مواردی مانند نوع و کیفیت شیشه (تک جداره و دوجداره)، سکوریت یا لمینت بودن شیشه ها، تعداد شیشه نوع نمای شیشه‌ای (کرتین وال، فریم لس و…)، مساحت و ابعاد شیشه‌ها (ارتفاع و عرض نمای شیشه‌ای) و ضخامت آنها و کیفیت یراق آلات به کار رفته و از همه مهم تر کیفیت محصول و نام کشور سازنده در قیمت نمای شیشه ای تاثیرگذار است.

دیدگاهتان را بنویسید