مقالات

upvc چیست؟

میخوای بدونی درب و پنجره پی وی سی و یو پی وی سی چی هستن؟ با مزایا و معایب استفاده از این پنجره ها آشنایی؟ میخواهی مدل هایی از این  درب و پنجره  رو ببینی؟ قیمت چی؟ دونستن قیمت درب و پنجره برات مهمه؟یه پنجره یوپی وی سی استاندارد چه پنجره ای هست و چه ویژگیهایی دارد ؟

اگر برای رسیدن به جواب این سوالات اینجا اومدی، باید بهت بگم خوب جایی اومدی. در این مقاله  که توسط مهندس آقایی مدیرعامل صنعت ساختمان دایان نوشته شده است در مورد همه این سوالات صحبت شده و مطمئناً جواب تک تک سوالاتت رو میتونی در ادامه پیدا کنی. پس با من همراه باش!

اول از همه یه توضیح مختصر در مورد پی وی سی و یو پی وی سی راهگشای این مطلب خواهد بود. پس از توضیح اونها شروع میکنیم

از پلاستیک کننده ها در ترکیب یو پی وی سی استفاده نشده. همین استفاده نکردن از پلاستیک کننده ها، از انعطاف این ماده کم میکنه و نسبت به پی وی سی، ماده ای سخت‌تر میشه. اما نسبت به تغییر رنگ مقاوتر بوده و به محیط زیست هم آسیب نمیرسونه.

استفاده از یو پی وی سی در قاب و پروفیل های پنجره خیلی رایج است  و نسبت به درب و پنجره پی وی سی هم بیشتر کار میشه.

مزیت‌ها و معایب پی وی سی (PVC) و یو پی وی سی (uPVC) نسبت به متریال دیگه چیه؟

خب همونطور که در بخش قبل گفتم، از متریال پی وی سی بیشتر برای لوله های ساختمانی استفاده میشه و از متریال یو پی وی سی بیشتر برای قاب پنجره استفاده میشه. بخاطر همین، در این بخش به مقایسه یو پی وی سی با آلومینیوم، چوب و آهن پرداخته شده.

مزایای پنجره یو پی وی سی (uPVC):

استفاده از یو پی وی سی و مزایای آن که در ادامه به اونها اشاره میکنیم:

۱-ضد آب بودن یو پی وی سی. همین امر موجب میشه از این متریال به راحتی در هر شرایط آب‌وهوایی استفاده کرد مخصوصا در فضاهایی مثل حمام و سرویس ها  بعضی از متریال مثل چوب و فلز این خاصیت رو ندارن و باید در مقابل رطوبت محافظت بشن. و مورد مهمتر اینه که در مقابل مواد شیمیایی و اسیدی واکنش نشون نمیدن و مقاومت بالایی دارند .

۲-پنجره یو پی وی سی نسبت به پنجره های آلومینیومی و چوبی ارزون تره. همین ملاک باعث میشه انتخاب بین یو پی وی سی و سایر متریال ها برای بیشتر افراد تا حدودی آسون تر بشه.

۳- ضریب انتقال حرارتی بسیار پایین : پنجره یو پی وی سی بهترین نوع پنجره دوجداره  برای جلوگیری از اتلاف و هدررفت انرژی و  کم کردن انتقال حرارت و کاهش هزینه ها میباشد.

۴-قابل بازیافت هم میباشد :یو پی وی سی رو میشه بعد از دوره کارکردش بازیابی کرد. همین موضوع باعث میشه این متریال به محیط زیست آسیبی نرسونه.

معایب پنجره یو پی وی سی (uPVC):

در ادامه، کمی هم به معایب یو پی وی سی بپردازیم وارد کردن حرارت زیاد و یا سرمای زیاد باعث میشه پنجره یو پی وی سی آسیب ببینه. این در حالیه که آلومینیوم میتونه در اون حرارت و یا سرما بخوبی عمل کنه

: در شرایط اب و هوایی گرم در مناطق استوایی که شدت اشعه یو وی بالاست پروفیل یو پی وی سی تغییر رنگ میدهد و نمونه های بی‌کیفیت این متریال بعد از گذشت چند سال به راحتی میشکنن و یا به رنگ قهوه ای  تغییر رنگ میدن.

وقتی صحبت از مدلهای پنجره به میان میاد همه به فکر تغییرات قاب اون می‌افتن درحالیکه قاب، فقط بخشی از پنجره است. نوع طراحی /مدل بازشوها /رنگ پنجره ها متناسب با طراحی نمای ساختمان /نوع شیشه و چند مورد دیگر از اهمیت زیادی برخوردار هستند

حالا بریم ببینیم در طول زمان فناوری ساخت شیشه چه تغییراتی داشته

جداره های پنجره تک جداره در قدیم از نوع شیشه سودا لایم (جام) بود که سطح صافی نداشت. اگر اطرافت یه شیشه یا آینه قدیمی داشته باشی، منظورم رو متوجه میشی. شکست نور در این نوع شیشه نامنظم بود و باعث میشد، تصویر پشت شیشه و یا تصویر بازتابی از آینه، کج‌ومعوج بشه.اما با گذشت زمان، فناوری فلوتینگ (یا شناوریِ شیشه‌ی مایع روی یه مایع دیگه)، باعث شد شیشه ها صاف تر از قبل ساخته بشن و بشن چیزی که الان میبینیم.

بعدا در همین مرحله و زمانی که شیشه هنوز مایع بود یه نوع ماسه رو با طراحی خاص، روی شیشه اضافه کردن و شیشه های سندبلاست رو ساختن.

حتی همین شیشه رو در کوره های جداگانه ، طی یک فرآیندی پیچیده به شیشه سکوریت تبدیل کردن. و با روی هم قراردادن شیشه ها با چسب مخصوص بین انها شیشه لمینیت و شیشه های ضد گلوله طراحی شد و یه پنجره از نوع اُرسی که در ایران استفاده از اون کمی از مد افتاده ولی در بعضی کشورها هنوز هواخواه داره. البته انگلیسی زبان ها اون رو به نام سش میشناسن و در بعضی از طراحی های داخلی، با این نام شناخته میشن.

وجود کتیبه در  طراحی های پنجره های با ارتفاع زیاد، باعث میشه طرح نهایی پنجره از طرح مدرن کمی به طرح کلاسیک سوق داده بشه و برای دکوراسیون کلاسیک مناسب باشه.ولی برای ساختمان های مدرن بیشتر از نمونه های جدید بدون کتیبه استفاده میشود .

شیشه های دوجداره، میراث‌دار همون شیشه تک جداره هستن. این شیشه ها هم از کنار هم قرار گرفتن دو شیشه ساده و یا سکوریت ساخته میشن. فضای بین این دوجداره با گاز بی‌اثری مثل آرگون پر میشه تا انتقال حرارت و صدا کاهش پیدا کنه.

یکی از مهمترین ویژگی های درب و پنجره دوجداره یو پی وی سی، جلوگیری از اتلاف انرژی توسط این درب و پنجره هاست. هر چقدر که تعداد بازشوهای یه دیوار بیشتر بشه، اتلاف انرژی تغییر زیادی نمیکنه.

خب پنجره های چند جداره هم داستانی مثل پنجره دوجداره دارن ولی آینده‌شون با هم کمی متفاوته. پنجره های چندجداره شامل پنجره سه جداره و چهار جداره میشه و اتلاف انرژی برای این نوع پنجره های خیلی کمه.

در عوض اتلاف انرژی کم، این پنجره ها از قیمت بالایی برخوردارن. به همین دلیل، موارد استفاده از اونها محدود میشه به موارد صنعتی که میخوان به هر نحوی شده از اتلاف انرژی صرف نظر کنن.

شیشه های سه جداره، یکی از بهینه ترین انواع شیشه ها هستن که مقدار اتلاف انرژی و تبادل صوت در دو طرف اون خیلی کمه. البته استفاده از این شیشه ها، در خانه های معمولی خیلی رایج نیست.

دیدگاهتان را بنویسید